Velkomstord

Velkommen til Fredensborg Skole

På Fredensborg Skole ønsker vi at skabe livsduelige mennesker. Vi har høje ambitioner for alle skolens elever i alle fag. Vi arbejder ud fra værdierne - gensidigt forpligtende fællesskaber – respekt for forskellighed - høj faglighed i et demokratisk læringsmiljø.

Vi lærer børnene noget, de kan bruge, og vi gør det i samarbejde med forældrene, der jo fra første dag har ”undervist” barnet og derfor kender det bedst. Vores udgangspunkt er, at børn er forskellige og lærer forskelligt, uden at vi går på kompromis med, at skolen er et fælles sted. Individualitet er først noget værd, når man kan dele den med andre.

Vores elever lærer at lytte til andre, og de skal forstå, at de andres argumenter også skal have plads. På Fredensborg Skole sætter vi en dagsorden, hvor traditioner holdes i hævd, da det giver sammenhold og fælles referenceramme. Vi siges at være lidt skrappe, og det er også sandt. Eleverne skal have orden i deres ting, ordentligt udstyrede penalhuse, og de skal passe godt på de ting, som udleveres af skolen. Vi ser helst, at ferien afholdes når eleverne har ferie/skolefri, og det er fordi vi ved, hvor store krav, der stilles til eleverne i dag.

Vi er anerkendende i vores tilgang til eleverne og tror på, at demokratisk adfærd er fordrende for både elever og lærere.

Vi bor på tre matrikler, indskolingsafdelingen på henholdsvis Benediktevej og i Karlebo, og på udskolingsafdelingen Vilhelmsro. På hjemmesiden her kan I læse mere om de tre afdelinger. Udeskolen er placeret i Karleboafdelingen, og er et tilbud til vores elever i Karlebo. Herudover ervores 1. og 2. klasser på Benediktevej i udeskole hver 14. dag forskellige steder i vores nærområde. Undervisningen tilrettelægges af vores udeskolevejleder og klassens lærer.