0.-5. årgang - god og varieret undervisning

0.-5. årgang - rød tråd gennem tydelige og meningsfulde traditioner og moderne og varierede læringsrum

Når børnene starter i 0. klasse i august, møder de et team af lærere og pædagoger, som med mange års erfaring i bagagen tilrettelægger gode og meningsfulde forløb for børnene. Vi kan godt lide god og traditionel undervisning med bøger og kladdehæfter, men vi kan også lide alt det nye, der sker omkring os og som vi alle bliver inspireret af. Måske har eleverne opdaget, at et stykke af skolen af faldet af, og måske viste det sig senere, at det heldigvis blot var et stykke pap, der var tabt i skolegården. Det giver vi plads til, for det eksperimenterende og praktiske er spændende – og god fantasi kan vi lide.

Vi har et tæt samarbejde med vores SFO, og en gang om ugen drager hele 0. årgang til Lundely, hvor de af deres lærere fra skolen og deres pædagoger fra Lundely præsenteres for forskellige sociale aktiviteter. Det binder skoledag og fritid godt sammen og børnene får et hav af muligheder for succesoplevelser.

Skole

En gang om ugen er 0., 1. og 2. klasse sammen til morgensang. Simon er klar med sin guitar og sine høje hat, og vi skråler løs – lige fra den ældre ”Jeg ved en lærkerede” til den mere moderne ”baby shark”. En morgensamling springer man ikke over – det skal børnene nok hjælpe os med at sørge for.

Vi elsker traditioner, og af samme grund starter vi tidligt på dem.  Når 9. klasserne dimitterer, synger 1. klasserne for dem. ”Tænk, at vi også bliver så store engang!”, siger de, og der er ikke et øje tørt.

2. årgang står for opførsel af årets krybbespil i slotskirken, når vi alle går afsted igennem byen til kirken og hører juleevangeliet og synger smukke julesalmer.

3. årgang går lucia. Der øves i månedsvis, for både toner og taktslag skal passe sammen – det er ikke en nem opgave.

På 4. og 5. årgang får børnene nye lærere og pædagoger, og her er fokus at hjælpe eleverne til at blive mere selvstændige og tage mere og mere ansvar for deres skolegang. Her blander vi den mere traditionelle undervisning med det eksperimenterende. Hvert år er 5. årgang derfor en del af et PBL-forløb med resten af kommunens skoler: ProjektBaseret Læring, hvor de selv drøfter problemstillinger og designer produkter, der både giver svar på undren og bruges i formidlingen, når resultaterne skal fremlægges.

Alt sammen er det med til at give en god og varieret skoledag og en rød tråd til en meningsfuld overgang til 6. klasse.